Inhoud
Delen

De afgelopen dagen was het volop in het nieuws: de leesvaardigheid van kinderen en jongeren in Nederland holt achteruit: bijna een kwart van de 15-jarigen in Nederland kan niet goed lezen. En de leesachterstand die deze jongeren oplopen is niet alleen schadelijk voor hun schoolcarrière, maar zal hen de rest van hun leven blijven achtervolgen. Om mee te kunnen doen in de maatschappij is het essentieel om goed te kunnen lezen, al is het maar om handleidingen, etiketten op schoonmaakmiddelen,  brieven van de overheid en de krant goed te kunnen lezen.

Arjen Lubach weet waarom jongeren lezen haten

Eerder zorgden de uitkomsten uit het veelbesproken  PISA -onderzoek[1] al voor de nodige ophef, maar doordat Arjen Lubach er een item bij Zondag met Lubach veel aandacht aan besteedde, komt dit probleem weer landelijk onder de aandacht en dat is maar goed ook! Kijk hier het fragment terug.

Het leesplezier bij jongeren is heel ver te zoeken. Lubachs observatie is dat de leeshaat bij jongeren voornamelijk komt door het vak ‘begrijpend lezen’, waar vrijwel iedere middelbare scholier een hekel aan heeft. Natuurlijk zijn er ook veel afleidingen zoals smartphones, games en tablets waarmee het lezen van een boek moet concurreren, maar het echte probleem zit volgens Lubach bij het vak begrijpend lezen. Scholieren zijn bijna niet meer bezig met het lezen van boeken, maar het grootste gedeelte van hun tijd gaat op aan het analyseren van teksten. Echt de dood in de pot voor het leesplezier!

We zijn er op tijd bij 

Op de basisschool is het gelukkig nog anders. Daar lezen kinderen nog steeds met plezier, mits er een goede en aantrekkelijke boekencollectie voorhanden is. Dat is waar we bij Leesvink dagelijks mee bezig zijn: het opzetten en onderhouden van een goede en fijne schoolbibliotheek waar de kinderen graag komen en waar voor ieder kind een mooi boek te vinden is. Ook voor de kinderen die wat meer moeite hebben met lezen.

Ik sluit me van harte aan bij het pleidooi van Lubach om het vak begrijpend lezen de nek om te draaien (of in ieder geval drastisch terug te schroeven) en weer lekker mooie boeken te gaan lezen. Zo kan ieder kind een lezer worden en zoals dat geldt voor alles in het leven:

Jong geleerd is oud gedaan. Dus als kinderen al op de basisschool mooie en goede boeken ‘voorgelezen en aangeboden krijgen en plezier hebben in lezen, gaan ze daarna meer lezen en gaat de leesvaardigheid omhoog. Ook het leesplezier zal dan toenemen. Dit noemen we de positieve leesspiraal.

De Kinderboekenweek is een mooi startpunt om de positieve spiraal in te zetten en alle kinderen weer met veel plezier te laten lezen!

[1] https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/internationaal/leerlingen-en-studenten/prestaties-internationale-prestaties-vo-pisa

 

 

 

Merel de Vink

Merel is oprichter en eigenaar van Leesvink. Leesvink verzorgt complete #schoolbibliotheken, is partner van #kleuteruniversiteit en vertaler Duits-Nederlands... #kinderboeken #kinderboeken advies

Mis geen update meer

Abonneer je op onze nieuwsbrief