Op het moment dat ik besloot om regelmatig een blog te schrijven (en dat dan ook echt te publiceren) ging er een geheel nieuwe wereld voor mij open. De wereld van het bloggen. Ik wil jullie meenemen in mijn zoektocht naar de ideale blog, de blog die blijft hangen, die iedereen doorstuurt en waar over wordt gepraat bij het koffieapparaat.

Hoog in de bol

Ja, dat klinkt lekker arrogant hè, die zin over het koffieapparaat. Alsof mijn hersenspinsels zo interessant zijn dat er over wordt gesproken op maandagochtend. Maar als ik die standaard voor mezelf wil bereiken, zal ik daar wel wat voor moeten doen.

Bomen en bos

Een goede blog begint met een goede voorbereiding, dus ik heb een flink aantal filmpjes bekeken, gegoogeld op tips en trucs voor een goede blog, top drieën, top zevens en top tienen bekeken om te ontdekken hoe je dat doet: je ideale blog schrijven.
Nou, als je het hebt over bomen en bos en zo, dan raad ik je aan om eens te zoeken op termen als: ‘zakelijk bloggen’ ‘goede blog schrijven’ ‘hoe moet ik bloggen’ etc.

Tegenstrijdig

Ik zag echt door de bomen het bos niet meer. De meeste tips waren bruikbaar maar wel erg opendeurderig: maak kopjes, geef voorbeelden, maak het interessant en aantrekkelijk om te lezen.
Een flink aantal aanbevelingen waren voor meerdere uitleg vatbaar, of, veel erger, totaal tegenstrijdig! Ook besteedden veel blogs over bloggen nogal wat aandacht aan ‘goede zoektermen’, ‘hoger komen in google’ ‘kernwoorden om je SEO-score op te vijzelen’ en meer van dat soort nogal technische zaken, die ik helemaal niet wil weten. Misschien heel naïef en onzakelijk: maar ik wil gewoon leuke stukjes schrijven die jullie hopelijk met plezier lezen.
Tja, de moed zonk me in de schoenen, want mijn allerbelangrijkste vraag bleef niet alleen onbeantwoord, nee, ik kreeg er wel drie antwoorden op!
Die vraag luidde: ‘Hoe lang moet een blog zijn?’

Drie antwoorden

Ik kreeg van de ene enthousiaste blog-goeroe te horen dat het kort moet! KORT met KAPITALEN! Want: mensen zijn snel afgeleid, hebben weinig tijd en willen snel en kernachtig jouw boodschap horen.
Anderen bezwoeren mij juist het tegenovergestelde: Als je een lang blog schrijft heb je ruimte voor je gedachten, je kunt de lezer meenemen met mooie beelden, voorbeelden, bloemrijk taalgebruik en er een echt verhaal van maken.
Advies drie was veruit het best: blog zoals je bent. Ga uit van hoe je zelf praat, hoe je je verhaal aan een ander zou vertellen.

Dus: Dat ga ik doen. Niet kort of lang, niet bondig of langdradig, maar zoals ik ben, ik denk iets ertussenin, met soms een korte anekdote en soms een lang verhaal.
Want ik weet één ding zeker: als je te voorspelbaar schrijft wordt het saai en gaat niemand mijn stukjes meer lezen.
Dus hierbij alvast een belofte: ik ga er alles aan doen om saaiheid te vermijden!

Leve de wispelturige blogger die zich niet houdt aan conventies en SEO-scores, maar een eigen pad bewandelt.
Wat ik wel heel erg waardeer is jullie feedback. Want ik zit hier in mijn eentje te typen, en heb jullie nodig om te weten of ik een beetje goed bezig ben.

Kom maar op!

Merel de Vink

Merel is oprichter en eigenaar van Leesvink. Leesvink verzorgt complete #schoolbibliotheken, is partner van #kleuteruniversiteit en vertaler Duits-Nederlands... #kinderboeken #kinderboeken advies

Mis geen update meer

Abonneer je op onze nieuwsbrief