Op 18 september waren boekhandelaren uit Nederland en Vlaanderen uitgenodigd om uitgeverij Clavis in Hasselt (B) te komen bezoeken.
Ik twijfelde eerst nog even, want het is bijna 2 uur rijden.
Maar ik ben toch gegaan en heb er absoluut geen spijt van gehad! Iedereen die niet geweest is: jullie hebben echt iets gemist. Alleen al het prachtige gebouw is een belevenis op zich.
Abdij
Uitgeverij Clavis is sinds 2013 gevestigd in een prachtig gerestaureerde abdij. Een inspirerende plek waar de filosofie en de uitgangspunten van Clavis volledig tot hun recht komen.
Na ontvangst met koffie en thee werd het kleine maar fijne gezelschap rondgeleid door het domein van deze succesvolle Vlaamse kinderboekenuitgeverij. Philippe, Leon en Kristien vertelden enthousiast en vol trots over het pand (een oude abdij, genaamd Herkenrode, stammend uit 1120), hun winkel en activiteiten en natuurlijk over de boeken die Clavis uitbrengt. In het hele fonds van Clavis is een lijn te ontdekken: een rode draad die de boeken met elkaar verbindt. Die lijn of het concept zo je wilt is het duidelijkst te zien in de boeken van Guido van Genechten (Rikki), Liesbet Slegers (beroepenboeken en Kareltje en Kaatje) en de boeken van Kathleen Amant (met name de Annaboeken).
Deze series sluiten perfect aan bij de slogan van Clavis: ‘Wij maken kinderdromen waar.’ Het zijn stuk voor stuk boeken met voor kinderen herkenbare thema’s en onderwerpen. Op zaterdagmiddag vinden er in de sfeervolle Claviswinkel op de begane grond in het pand kinderworkshops en evenementen plaats, allemaal gebaseerd op prentenboeken. Clavis profileert zichzelf als een kindvriendelijke uitgeverij, maar daarnaast ook heel duidelijk als een Brand, een naam die in de publieke ruimte en bij consumenten nog meer post moet gaan vatten.
Inspiratie uit het Oosten
De uitgevers laten zich graag inspireren door het Oosterse filosofieën (er staat bijvoorbeeld een wensboom uit Japan) en uitgeverijen en boekwinkels in Azië. Het idee om een totaalconcept neer te zetten (met winkel, ruimte voor activiteiten en werkplek) is ontstaan toen Philippe Werck een keer in Korea was in Paju Bookcity, een stadje dat zich uitsluitend bezighoudt met het maken van boeken. De uitgevers van Clavis reizen de hele wereld over, bezoeken tientallen internationale beurzen per jaar en weten hun boeken in het buitenland goed onder de aandacht te brengen en te verkopen. Tijdens onze rondleiding zijn al deze onderwerpen aan de orde geweest, maar nergens had ik het gevoel dat dit louter een verkooppraatje was. Ik voelde dat het enthousiasme echt en oprecht was, en dat de Nederlandse en Vlaamse markt en de boekverkopers in die beide landen ook erg belangrijk zijn voor Clavis. Clavis heeft het voor elkaar om op deze prachtige plek in het Vlaanmse land een uitgeverij neer te zetten waar enerzijds het publiek welkom is om boeken te kopen en aan activiteiten deel te nemen, anderzijds zijn er de kantoren van de uitgevers, redacteuren, vormgevers (alles gebeurt in huis), foreign-rights afdeling, markteting en salesmensen. Een uitstekende lunch kregen we geserveerd in het belendende pand dat er al even uitnodigend en stijlvol uitzag.
Banden versterken
Doel van deze dag was om samen met Nederlandse en Vlaamse boekhandelaren te praten over boeken en het versterken van de banden tussen uitgeverij en boekhandel. Dit doel is ruimschoots behaald; en meer: Clavis heeft mij een kijkje in de keuken gegeven en nu ik bewuster ben van hun concept en visie wordt het alleen nog maar fijner om de boeken van deze uitgeverij te verkopen. Met een grote glimlach op mijn gezicht keerde ik huiswaarts.
Bedankt Clavis!